Om vitamin K2

Hva er vitamin K?

Vitamin K er en familie av fettløselige vitaminer.  Vitamin K finns naturlig som vitamin K1 (fyllokinon) og vitamin K2 (menakinon). Begge former finns i vev hos dyr og mennesker. Vitamin K1 lages i planter, mens vitamin K2 produseres av bakterier (se nedenfor). Vitamin K- familien består av en ringstruktur med forskjellige «haler». Det er fetthalen i vitaminet som gir dem ulike egenskaper i kroppen. Vitamin K2 finnes i flere varianter hvorav menakinon-7 (MK-7) er den med best opptak og fordeling i kroppen.

Vitamin K1 er kjent for sin rolle for koagulering av blod mens vitamin K2, og spesielt MK-7, er viktig for god benhelse.

 

Hvorfor trenger vi vitamin K2?

diagram3Benmassen i kroppen endrer seg mens vi lever. I puberteten øker benmassen raskt, mens etter at vi har fylt 30 år minsker benmassen; raskere hos kvinner enn hos menn (Figur).  Det er vist at tilskudd av vitamin K2 styrker benkvaliteten og reduserer bentap.  Ved inntak av vitamin K2 over tid kan man forebygge benbrudd og et sprøtt skjelett.

Mange vitenskapelige studier peker på at med et moderne kosthold får vi i oss for lite vitamin K2 for å opprettholde optimal benhelse. I USA regner man med at 80 prosent av alle amerikanere får for lite vitamin K2 i maten.

Det finns dietter som inneholder mye vitamin K2. I Japan spiser man en rett som heter natto (laget av gjærede soyabønner) og som inneholder store mengder av vitamin K2. Japanere har svært lav frekvens av benskjørhet sammenlignet med f eks Skandinavia og dette tilskrives høyt inntak av natto.

Vitamin K2, menakinon-7 (MK-7) er viktig for forebygging av skjelettsykdommer.

Hvor finns vitamin K2?

Vitamin K1 finnes i store mengder i grønnsaker som brokkoli, spinat og grønnkål. Vitamin K1 er hovedkilden til inntak av vitamin K fra maten og tilsvarer ca. 90% av det totale vitamin K inntaket. Inntak av vitamin K1 via kosten er tilstrekkelig for optimal koagulering av blod.

Vitamin K2 (menakinoner) lages av bakterier og finnes blant annet i fermentert ost (Jarlsberg, gammelost o.lign.), visse typer yoghurt og surkål.  Mengden vitamin K2 i disse kildene er imidlertid svært liten. Vitamin K2 lages også naturlig i tarmen, men tas i liten grad opp i kroppen. Som nevnt over finns vitamin K2 i store mengder i den japanske retten, natto, laget på gjærete soyabønner.

 

Er det trygt å spise vitamin K2?

Vitamin K er trygt å spise. I Japan har man spist den tradisjonsrike retten natto med store mengder vitamin K2 (MK-7) i mange hundre år uten at det er rapportert bivirkninger (Japanere har en av verdens høyeste levealder). Vitenskapelig litteratur har heller ikke rapportert bivirkninger av vitamin K2 (MK-7) selv i svært høye doser. I dyrestudier har man testet opptil 8 000 ganger anbefalt dose av K2aktiv® uten å påvise bivirkninger. European Food Safety Authority (EFSA) publiserte i 2008 en vitenskapelig rapport hvor de konkluderte med at vitamin K2 er trygt å spise.